Tuesday 4 September 2012

Saya nak kahwin, tapi...

Tidak lama lagi Syawal akan meninggalkan kita. Jadi, ingin saya bertanya bagaimanakah puasa 6 anda? Harap-harap anda berjaya menghabiskannya sebelum syawal melabuhkan tirai.

Seperti biasa, pada hari raya sanak saudara semua berkumpul. Yang dah berkahwin dan mempunyai anak, soalan biasa, "Bila nak tambah lagi?". Bagi yang baru berkahwin, "Bila nak ada isi ni?". Bagi golongan seperti saya yang masih muda remaja ni, macam biasalah.."Bila nak kahwin?"

Hadoi, penat jugak saya tersenyum memaniskan muka tatkala mendengar soalan tu. Nak jawab beria-ia, malas pulak. Satu hari, berkali-kali ditanya soalan yang sama. Sabar pakcik, makcik, abang, kakak. Bila tiba masanya, InsyaAllah kad jemputan sampai di dalam peti surat rumah anda..hehe..

Sebenarnya, bukan saya tidak ada calon. Calon tu dah ada, tapi tak tahu lagi siapakah gerangannya. Tarikh nikah pun dah tetapkan, tapi tak tahu lah bila. Bukan itu sahaja, tempat majlis pun dah ditempah, tapi tak tahu kat mana. Tu je masalah yang menyebabkan saya masih solo hingga sekarang..hehe

Segalanya dalam ketentuan Allah s.w.t. Sebagai manusia, saya hanya mampu merancang, berusaha dan berharap. Sehebat mana pun rancangan dan usaha saya, Allah juga yang bisa menentukan segalanya. Saya nak kahwin, tapi masanya belum tiba lagi.

InsyaAllah, jodoh tu akan tiba. =)

Doakan saya ya.. :)

No comments: