Monday 10 September 2012

Sila berWaspada ye!

Bismillahirrahmanirrahim..

Pada minggu lepas, saya telah melawat sebuah kedai yg menjual barang-barang dengan harga yang murah. Tahap kemurahan barang tu ada yang sampai mencapai tahap di luar kewarasan saya. Tetapi, sebagai manusia biasa, perempuan pulak tu, nak kata kaya pun tidak, maka saya telah terjatuh hati dengan harga barang-barang tersebut. Habis rambang mata dibuatnya. Rasa macam tak nak keluar dari kedai tu pun ada.huhu

Long story short. Setelah kepenatan berpusing-pusing di dalam kedai terbabit, saya pun mengambil keputusan untuk membeli dua barang. DUA BARANG SAHAJA. Pusing dalam kedai tu dekat setengah jam. Tak berbaloi langsung masa yang diluang tu ye anda semua.haila..haila... Salah satu daripada dua barang tu ialah berus gigi jenama colgate. Satu lagi barang, biarlah rahsia.

Ada apa dengan berus gigi? Berus gigi yang dibeli tu jenamanya colgate. Harganya RM1.95. Nak tau jenis yang mana? Colgate yang 360 tu wa cakap sama lu. Kat Carrefour yang berdekatan dengan rumah saya, harga colgate 360 tu mencecah belasan ringgit. Kat kedai dua hengget pun tak sampai. Gila tak gila. Tanpa berfikir panjang, saya ambik-pergi kaunter-pakcik cashier scan harga-keluar duit-bayar-pulang dengan gembira.

Sampai di rumah, saya pun tayang la dekat kawan saya. Beberapa dialog pun terhasil la dari mulut kami berdua.
               Saya    : Harga colgate 360 berapa eh selalunya?
               Kawan : Belas-belas la gak..
               Saya    : Tengok ni aku beli berapa ringgit je..(sambil menayang-nayang berus gigi tu)
               Kawan : Murahnye..tapi....
               Saya    : Kenapa???
               Kawan : Aku was-was siket la kalau berus gigi yang murah-murah sangat ni. Lagipun tulisan colgate tu macam ada something wrong. Takut gak kalau berus dia tu..

Jeda. Saya terkesima sebentar. Terus saya meng"compute" sesuatu. Aah la...why la saya tak fikir waktu beli tu. Tangan yang tadi dah gatal-gatal nak bukak, terus tak jadi. Saya pun tengok balik berus gigi tu punya pembungkus. Tulisan kat pembungkus tu pun sepatah haram saya tak faham. Dari negara mana pun saya tak tahu. Saya kesal. Mengapakah saya tidak perasan akan hal itu. Saya dibutakan dengan harganya yang boleh menjulingkan mata saya tu. Sehinggakan saya tidak mengambil kira halal-haram-syubhah sesuatu tu.

Saya benar-benar mendapat pengajaran. Selepas ini, memang kena berhati-hati ketika nak beli sesuatu. Lagi-lagi zaman sekarang ni. Halal-haram-syubhah, orang macam tak ambik kisah. Kesimpulannya, sebagai umat Islam, marilah kita berwaspada dan berhati-hati untuk membeli sesuatu barang tu. Jangan bagi perkara haram sebati dengan diri kita. Wallahualam.

p/s : dah beli berus gigi baru. InsyaAllah, yang ni ok. =)

No comments: