Monday 1 July 2013

Julai dah datang!!

Bismillahirrahmanirrahim.

Pejam mata, celik balik. Lepas tu pejam balik. Bukak je mata, "eh! Dah julai?!"
Terkezut ke? Tak pun sebenarnya. Sebab banyak benda yang tak sabar dah tunggu bulan julai ni. Apa dia???

First of all, bulan julai ni start Ramadhan. Bila sebut Ramadhan, apakah perkara yang terlintas di fikiran anda?
1) puasa
2) bazar
3) buka puasa kat hotel
4) terawih
5) moreh
etc...etc...

Jom baca Surah al-Baqarah : 183~186
Ayat 183 tu ayat femes, orang selalu tulis kat banner, lepas tu gantung kat masjid.
Saya sebenarnya nak tekankan ayat 185. Dalam ayat tu, sebelum cerita pasal puasa, Allah state pasal penurunan al-Quran dulu. Nak cakap kat sini, kepentingan mendalami al-Quran. Sebab tu ada tadarus masa Ramadhan. But, it's not kita lumba siapa khatam dulu. The most important is kita faham ayat al-Quran tu. How? Baca tafsir. Kalau kita baca ayat al-Quran tu semata-mata, kita takkan faham apa maksud di sebaliknya. We are not arabian. Tapi, siapa yang boleh faham bahasa jannah itu, Alhamdulillah. Subhanallah. Hebat! Pada saya, saya kurang gemar jika al-Quran berjaya dikhatam, tetapi tafsirnya sangat kelam. So, bolehlah Ramadhan nanti ajak kawan-kawan tadarus untuk faham al-Quran. Bukan baca al-Quran semata-semata.

Next, perkara yang tak sabar nak tunggu is my birthday. Nak kata excited tu tak jugak. Sebab rasa macam dah makin berumur. 21. Muda lagi kot...! Tapi, bila fikir-fikir balik, selama hidup ni, apa je diri ini sudah memberi kepada masyarakat sekeliling? Selama hidup dua dekad ni, adakah apa yang diberi setimpal dengan apa yang diterima? Sangat tertanya-tanya. Sepanjang 21 tahun kau hidup ni, apa je yang kau dah sumbangkan untuk islam? Krik...krik...krik...

Maka, mari kita reflect diri kita balik. Jom muhasabah. Adakah sumbangan kita sama dengan usia kita sekarang? Atau maybe separuh sahaja? Atau maybe suku sahaja? Atau maybe xde langsung? Tepuk dada, tanya iman, lihat kebelakang balik dengan mata hati. Dan mari perbetulkan niat. Bulan Ramadhan bukan hanya untuk mengejar ganjaran. Beribadahlah kerana Allah.

Oh ye! Last but not least, bulan ni kimatsu shiken(final exam). Good luck to myself, my friends, and to all yang sedang, akan and telah ber'exam'. Moga Allah permudahkan segalanya. Amin!!




No comments: