Wednesday 3 July 2013

Kisah Tanpa Tajuk (xde idea sebenarnya)

Assalamualaikum.

Nama saya...takpe la. Biarlah rahsia.
Saya nak bercerita pasal sesuatu. Pasal diri saya sebenarnya. Saya rasa saya ni pemalu dan sangat lemah lembut. Tapi, kawan-kawan semua panggil saya Mat Gagah. Nampak je gagah, tapi dalam hati ada bunga..giteww!!

Ok..ok..sebelum saya melalut lagi panjang, baik saya straight to the point. Saya rasa pun semua orang tertanya-tanya tang mana pemalu and lemah lembut tu..hehe

Saya cerita yang lemah lembut tu dulu la. Sebab tengah ada idea nak cerita. Hihi..macam ni, waktu zaman kanak-kanak ribena dulu, saya praktis puasa. Tapi biasa la, tengah kanak-kanak comey lagi, selalu la puasa tak habis. Sekerat hari je mampu. Sekerat2 pun, dapat duit raya tau. Budak-budak..

Bila dah besau, saya rasa saya terbawak-bawak perangai comey tu dulu. Selalu puasa sekerat hari. Pantang perut berbunyi sikit je, saya terus cari makanan. Bagi perut ada isi. Saya langsung takde rasa nak bersabar or nak tahan diri untuk terus berpuasa. Lemah lembut bebenau. Walaupun orang kata saya ni gagah, hakikatnya saya kalah dengan perut sendiri waktu puasa. Budak kecik lagi hebat dari saya. Ish..ish..ish..teruk kan? 

Satu lagi, saya ni pemalu orangnya. Sebab apa? Sebab saya rasa saya sangat malu untuk tegur orang lain. Hari tu, adalah sorang mamat ni, dia bagitau orang dia puasa. Tiba-tiba, tengah hari tu saya nampak dia macam tak senang duduk. Dia asyik terintai-intai orang lain. Saya pun rasa curiga la kan.. Maka saya pun follow la beliau. Rupa-rupanya dia cari port nak melantak. Saya nak terjah dia, tapi rasa segan sangat. Saya pun tinggalkan dia sorang-sorang kat situ. Saya pernah dengar orang cakap nak tegur orang lain tak semestinya kena tunggu jadi baik. Bila kita tegur orang lain walaupun kita tak baik mana, insyaAllah benda tu secara tak langsung menjadi dakwah untuk diri kita sendiri. Lambat laun nanti, kita pun boleh jadi baik. Saya tau tapi saya tak buat..hmm

Sekarang ni, saya sedang berusaha untuk ubah sikap tu. Saya tak nak lemah lembut sangat dengan diri sendiri. Baru diuji dengan bunyi perut sikit je, saya dah lemah.huhuhu..satu lagi, saya nak jadi berani. Tak nak dah malu-malu. Semoga saya berjaya. Doakan ye. 

Ok..itu je cerita saya hari ni. Kalau ada yang boleh diambil as pengajaran, silakan. Kalau takde, abaikan je pun takpe. Peace!

p/s: kadang2 kita tak sedar kita termasuk dalam dua golongan atas tu. Refleks diri.

Sori, gambar tak masal. Letak sebab rasa lawa. Kbye.

No comments: