Monday 10 June 2013

Malaslah nak Belajar!

BELAJAR!!?

"Penatlah belajar."
"Aku dah fed up belajar."
"Oh! Cukup..cukup..boleh jadi gila kalau aku sumbat lagi otak aku."

Biasa bukan mendengar keluhan-keluhan seperti ini. Kita juga mungkin pernah mengeluh seperti di atas.

Saya juga sering berasa begini. Tipulah kalau kata belajar itu tak penat. Antara menggunakan kekuatan tenaga dan kekuatan otak, percalayah kekuatan otak itu lebih memenatkan. Betapa penatnya otak itu sehingga mampu memberi kesan kepada badan kita. Memang belajar itu penat! 

Namun, apabila rasa itu mula ingin menampakkan dirinya dalam hati saya, cepat-cepat saya bunuh dia dengan kata-kata Imam Syafie.

"Bila kamu tak menahan lelahnya belajar, maka kamu akan menanggung peritnya kebodohan."

Saya segara bertanya kepada diri saya, "sekarang ni hang pilih. Hang nak penat belajar tapi jadi pandai ke hang nak dok rilek tapi nanti hang menyesal sebab ilmu hang tak sampai mana!?"

"Eh, siapa je yang nak jadi kurang pandai! Semua orang nak jadi pandai! "

"Maka, belajar la penat macam mana pun!"

Ya, begitulah cara saya memotivasikan diri sendiri. Sebagai manusia, memang akan ada satu tahap di mana kita rasa seperti kita perlu menjerit untuk melepaskan segala-galanya. Ok, saya tak larang kalau nak jerit. Silakan. Jeritan anda hak anda. Apa yang penting bagi saya, bagaimana cara kita mengatasi rasa tensi itu. Itulah pentingnya motivasikan diri sendiri.

Akhir kata daripada saya, sentiasa fikir positif dan mari jadi positif.

Hari ni, bersepah orang yang pandai. Tapi orang yang betul-betul pandai sikit je. So, pilih nak jadi yang mana. 😉

No comments: