Thursday 21 June 2012

Kita Semua Sama je...

Bayangkan anda seorang yang jutawan, mempunyai paras rupa yang menawan lagi dabomb, punya akal yang bijak tak terhingga, punya segala-galanya yang orang lain takde. Anda masuk ke satu tandas awam yang penuh dengan mereka-mereka yang kenal anda. Ketika itu anda sedang sakit perut. Tanpa dapat ditahan lagi, anda terkentut dengan kuatnya. Dah la toilet tu bergema. Agak-agak orang kat luar tu dengar tak kentut anda tadi? Apa agaknya diorang cakap? Kalau saya di tempat mereka, saya akan berkata, "Mak aih orang kaya ni. Kentut pulak dia. Dah la 'wangi' gila!" Selalunya itulah yang akan orang perkatakan. Kalau anda di tempat mereka, tentu anda juga berkata macam tu. Apa pula perasaan anda yang berada di dalam toilet? Mesti anda malu semalu-malunya. Kan??? "Habislah jatuh maruah aku. Mana nak letak muka ni. Macam mana nak keluar ni!??" tu dialog yang akan keluar kat mulut anda.

Makanya, kalau anda seorang yang kaya-raya, cantik sampai kalau orang pandang anda boleh terhantuk langgar tiang, ada semua benda yang boleh buat orang lain jelous sampai terduduk, bijak anda mengalahkan Einstein, jangan sesekali rasa bangga diri. Sebabnya, kita semua ni sama saja. Kalau kentut, busuk jugak bau dia. Takde la pulak bau kentut tu ikut level banyak mana harta kita. Dan, bukan kecantikan atau kekayaan yang menjadi penentu kat mana kita di akhirat kelak. Apa yang menjadi penentunya ialah keimanan kita terhadap ALLAH s.w.t.

Sekian untuk kali ini. Ingat, jangan sombong dan bangga diri. Kalau mati, boleh masuk kubur, tanam mayat sendiri, silalah bangga diri. :)

1 comment:

Shizukesa said...

kentut ade level,klakar btul! :P