Saturday 23 June 2012

Aku nak jadi baik!

Sedang Rasya khusyuk menatap majalah fesyen terbaru, Myra datang duduk di sebelahnya.
"Aku rasa aku nak jadi baik la.." Myra membuka bicara.
"Bukan ke kau memang dah baik selama ni?" tanya Rasya dengan dahi berkerut.
"Aku rasa aku belum cukup baik lagi..ada lagi lompong-lompong."
"Lompong-lompong kebendanya? Kau kan memang baik dengan semorang? Apa lagi?"
"Aku rasa kosong kat dalam ni."(sambil tangan menunjuk ke dada)
"Maksud kau?"
"Aku rasa macam ada benda yang kurang."
 "Huh!? By the way, malam ni jangan lupa tau date kita kat tempat biasa."
"Hmm."
'Pelik la aku dengan budak ni. Buang tabiat ke apa?' terdetik hati Rasya.
..........................................

"Weyh, kau ni dah kenapa? Dari tadi menung je aku tengok?" tanya Irfan dengan suara yang tenggelam timbul dalam kerancakan bunyi muzik.
"Huhh.."
"Cite la kenapa? Mana tau aku boleh tolong." desak Irfan.
"Takde pape la weyh. Aku rasa penat je."
"Jom la join aku minum. Mesti kau happy balik. Nah!" Irfan menggoyang-goyangkan gelas berisi air kuning itu ke arahnya.
"No, thanks! Aku nak balik."
"Awalnya. Rileks la Myra. Malam masih muda ni." pujuk Irfan.
"Takpe la. Aku serious tak larat ni. Aku chow dulu!"
Myra terus berlalu meninggalkan kelab tersebut tanpa mempedulikan Irfan yang memanggil-manggilnya dalam keadaan separuh sedar itu.

...........................................

Baru sahaja Myra mahu melelapkan mata, Samsung S3 kepunyaannya berdering. Tertera nama 'Hubby'. 
"Hello sayang! Dah tidur ke? Sorry i kacau u tidur. I rindu sangat kat u la sayang!"
"I baru je nak tidur. U buat apa ni tak tidur lagi?"
"I tengah fikir pasal u la sayang. Sayang, I love U tau!"
"I love u too!"
Sejam kemudian baharulah Myra menamatkan perbualan dengan Hisyam, kekasih hatinya yang dicintai sepenuh hati. Mata yang tadi terasa berat dirasakan sukar untuk lelap kini. Entah mengapa, dia berasa kosong akhir-akhir ini. Akhirnya, dia terlena juga setelah memaksa matanya untuk tidur.

..............................................

Hari ini cuti. Seperti biasa, Myra mengonlinekan driri di Facebook dan Twitter. Rasya sudah hilang entah ke mana, dia tidak tahu. Dia mengushar timelime Faceboknya. Tangannya terhenti menggerakkan tetikus pada salah seorang rakannya yang telah jauh berubah. Pakainnya makin tidak mengikut trend, statusnya semua pasal dakwah. Selama ini Myra tidak pernah peduli dengan status kawannya itu, tetapi entah mengapa hatinya tergerak untuk stalk kawannya itu. 
Dia berasa tersentuh dengan salah satu status kawannya, "Being good in terms of Allah and Rasul is not a crime." -Versus from Hlovate- 

Sayup-sayup kedengaran azan berkumandang. Myra teringat bahawa sepanjang 20 tahun dia hidup di bumi Allah ini, hanya 3 tahun sahaja dia menunaikan solat. Itupun kejap solat kejap tak. Hatinya tergerak untuk bersujud kepada Yang Maha Esa kembali. Nasibnya baik kerana Allah masih belum menutup hatinya untuk bersolat. Dia berazam untuk tidak meninggalkan lagi solat mulai saat itu.

Usai solat, Myra bersiap-siap untuk keluar. Dia tidak sabar-sabar untuk mendapatkan novel Versus. Setelah mengenakan blaus lengan panjang dan seluar jeans Levi's, dia pun keluar dari biliknya. Namun, langkahnya terhenti di hadapan cermin. 'Seperti ada yang tak kena je kat aku. Tapi ape ek?'detik hatinya. Matanya memandang rambutnya yang tidak tertutp itu. 'Oh, aku tak bertudung!' Lalu Myra menelongkar kembali pakaiannya yang tersusun rapi di dalam almari. 'Nasib baik la ada tudung yang mak bagi masa mula-mula datang sini.' Setelah bertudung, Myra keluar meninggalkan rumah.

 .............................................

"Rasya, aku dah tau apa yang kosong kat hati aku ni." Myra berkata sambil tersenyum.
"Amende?"
"Aku dah lama hilang Allah. I don't want to lose Him twice. Aku nak jadi baik in terms of Allah and Rasul!"
"Apa kau cakap? Kau ni da hilang akal ke apa? Kau tu dulu bukannya baik sangat nak taubat tiba-tiba ni. Kau ingat Allah nak terima ke kaki kelab macam kau ni?"
"Rasya, apa kau merepek ni? Sampai hati kau cakap macam tu."
"What on Earth la Myra..dah la, aku nak blah. Boleh gila aku duduk dengan kau ni!!"

Setelah Rasya menghilang, Hisyam menghubunginya. 
"Hello sayang. I ada benda nak cakap dengan u sikit."
"Apa dia?"
"Tadi I macam nampak u kat MPH tadi. I nak tegur tapi takut salah orang."
"Kenapa pulak?"
"Sebab u nampak macam alienlah sayang pakai tudung tu. Takyah la pakai dulu. I malu la kalau orang nampak nanti."
"Ha? I taknak buka and i takkan buka!"
"Kalau u sayang i, buka la tudung tu. Please, sayang!!"
"No, i won't. Don't force me!"
"Fine! Kita clash! Pasal tudung yang apalah sangat tu, u nak gaduh kan? I dengan hidup i, and u go to hell with your life!"

Myra terhenyak di katil setelah apa yang berlaku. Dia berasa kesal dengan apa yang terjadi. Namun, dia berasa bersyukur kerana masih diberi peluang oleh Allah untuk kenal kembali Penciptanya. Dia sudah berasa sangat penat dengan hidupnya yang sia-sia selama ini. Cukuplah dengan apa yang telah dilakukannya selama 20 tahun hidup di bumi Allah.

'Biarlah aku hilang teman, biarlah aku hilang kekasih, biarlah aku hilang night life aku selama ni, asalkan aku tidak hilang ALLAH. Kerana aku nak jadi baik in terms of Allah and Rasul.' 
'If you forget Allah, Allah will make you forget about yourself.'
'Tunjukkanlah aku jalan yang lurus.'
'Bukakanlah pintu hati mereka yang masih belum tersedar untuk bertaubat kepadaMu Ya Allah. Amin.'

p/s: Coretan ni mungkin berulang-ulang kali pernah dibaca, tapi manusia itu sering lupa. Moga tidak bosan menghayatinya. Ingatlah, jadi baik in terms of Allah and Rasul is not a crime.(Hlovate). 



No comments: