Monday 4 June 2012

Agar Lenyap Dari Bumi


facebook


Ya Allah, Kau berikanlah kekuatan kepada mereka untuk menentang kezaliman Bashar...See more with Peah and 9 others.

Like Comment  Share  10 hours ago


"Hmm..kenape ye kat Syria ni, macam budak-budak dengan perempuan yang banyak kena bunuh? Pening la fikir dari minggu lepas lagi, tak dapat-dapat jugak jawapan. Tanya Ayah la."

..................................................................................

"Ayah, kenapa kat Syria tu budak-budak dengan perempuan yang banyak kena bunuh?"
"Agar lenyap dari bumi ni."
"Err..tak faham. Apa yang lenyap?"
"Agar sesuatu suku kaum itu hilang lenyap dari bumi ini. Perempuan dibunuh agar zuriat mereka tidak lagi berkembang. Budak-budak dibunuh agar tiada lagi pejuang-pejuang di masa hadapan. Bila perempuan dan budak-budak dibunuh, yang tinggal nanti lelaki-lelaki dan orang tua-tua. Apa je orang tua boleh buat. Nak berperang lebih-lebih, dah tak larat. Yang lelaki pula hilang orang yang sentiasa memberi sokongan kat diorang iaitu isteri. Bila perkara tu berlaku, agak-agak boleh hilang tak suku kaum tu dari muka bumi ni?"
"Aah la..make sense."
"Contohnya dulu adakan satu suku kaum ni, kalau ayah tak silap, kaum Maya. Apa jadi dengan diorang sekarang? Dah takde kan dari muka bumi ni. Diorang pun kena macam tu la, budak-budak dengan wanita dibunuh."
"Baru sekarang faham."
"Dan sebab itu jugalah, Islam melarang untuk membunuh perempuan dan kanak-kanak ketika berperang.  Bukan sahaja sebab diorang tu insan yang lemah, tetapi juga untuk menjamin kesinambungan sesuatu suku kaum itu. Sebab Islam tidak kejam."
"SubhanAllah. Indahnya Islam itu."

p/s : Betapa indahnya Islam, segalanya sudah diatur Allah, Pencipta sekalian alam. :)


No comments: