Tuesday 31 July 2012

Asyik terjatuh je..!?

Bermulalah alkisah..

"Kau ni kenapa jalan macam tak betul je aku tengok? Terhencut-hencut?" tanya Adam dengan kerutan di dahi.
"Ngeh3..aku tergolek la tadi kat dalam bilik air.." jawab Azim sambil tersengih.
"Laa..jatuh lagi. Kau ni letak mata kat mana ha? Minggu ni dah berapa kali kau jatuh?" tanya Adam dengan suara yang tinggi.
"Alah..baru 3 kali.." selamba Azim menjawab.
"Asyik tergolek je kau ni. Agaknya sebab kau kurus sangat, badan kau susah nak balance. Tu yang terjatuh je kerja kau." balas Adam, pedas menusuk ke hati Azim.
"Kau ni, ada ke salahkan badan aku. Bukannya aku tak makan. Tapi kalau dah memang kadar metabolisme aku tinggi, nak buat macam mana. Bukan semua orang sama. Ada sebab kenapa Allah jadikan aku macam ni." balas Azim.
"Ok la. Fine. Aku mintak maaf pasal tadi. Tapi kenapa kau selalu jatuh?" tanya Adam kembali.
"Sebab Allah sayang aku." balas Azim sambil tersenyum.
"Apesal lak kau cakap macam tu?" tanya Adam penuh hairan.
"Ye la. Kau tau tak, bila kita jatuh tu, dosa-dosa kita yang kecil diampunkan. Dosa kecil aku bukannya satu dua. Banyak. Sebab tu aku macam tak kisah kalau jatuh. Selalunya kalau terjatuh, mesti keluar sumpah seranah kat mulut kita. Sebab kita tak sedar ada hikmah disebalik kita terjatuh tu. Patutnya kalau terjatuh tu, kita kena ucap Alhamdulillah. Tu yang aku faham la." terang Azim panjang lebar.
"Oh, macam tu rupanya! Baru aku faham. Selama ni pun kalau aku nampak orang jatuh, aku gelakkan. Rugi je aku gelakkan orang tu, sedangkan orang yang jatuh dapat manfaat." kesal Adam.
"Takpe, lepas ni kita ubah diri kita jadi lebih baik. InsyaAllah." pujuk Azim.

p/s : Kalau terjatuh lepas ni, jangan menyumpah. Sebaliknya, ucapkan Alhamdulillah. :)

1 comment:

Anonymous said...

kifarah....