Monday 5 November 2012

Kedekut VS Pemurah

Suatu petang, di sebuah warung di tepi jalan yang indah.

A : Nak pinjam duit boleh?
B : Kau nak guna untuk apa?
A : Aku nak keluar hujung minggu ni. Tapi takde fulus la...
B : Owh..dengan siapa?
A : Kesayangan aku la..siapa lagi..hehe
B : Makwe kau la ni??
A : Yup! Tepat sekali! Aku janji dengan dia nak belanja tengok wayang. Pinjam duit kau eh?
B : Alamak! Tidak mencukupi la untuk dipinjamkan..sori bangat..
A : Bukan kau baru keluarkan duit ke?
B : Eh, mana anda tau? Kantoi la kau intai aku..
A : Takde masa aku nak intai kau. Aku ternampak kau hari tu la..
B : Yeke..? Tapi serius sori ni, tak dapat memberi pinjam.

Tiba-tiba...

C : Assalamualaikum bro-bro sekalian!
B : Waalaikumussalam w.b.t. Hang dari mana ni?
C : Aku dari pekan. Beli barang-barang untuk program kerohanian hujung minggu ni.
B : Owh..dah settle ke semua benda?
C : Hampir laa..tapi duit ada problem sikit. Untuk makanan, duit tak berapa nak cukup..
B : Jangan risau(sambil seluk poket)..ambik la ni..buat bayar untuk makanan nanti.
C : Alhamdulillah. Tapi banyak sangat la ni..
B : Takpe..takpe..yang lebih tu kau masukkan dalam next program punya dana. Ok?
C : Baiklah kalau begitu. Thanks bangat bro. Aku gerak dulu. Assalamualaikum.
B : Waalaikumussalam w.b.t.

B : Apesal kau pandang aku dengan pandangan yang menakutkan?
A : Kau kata tak cukup duit nak bagi aku pinjam, tapi elok pulak kau bagi duit kat dia tadi. Siap bagi free 
     tak perlu bayar balik lagi. Aku nak pinjam bukannya banyak pun. Lagi sikit kot dari yang kau derma tadi.
B : Tenang..tenang..aku buat semua ni ada sebab aku sendiri.
A :  Apa sebabnya? Kau memang saja kan kedekut dengan aku..? fine la!
B : Memang pun aku saja kedekut dengan kau. Dan memang aku saja pemurah dengan dia tadi.
A : Atas alasan??
B : Kedekut dan pemurah biar pada tempatnya. 
A : Maksud?? Tak faham aku..(garu kepala laju-laju)
B : Aku kedekut dengan kau sebab kau nak pinjam duit aku untuk bawak awek kau tengok wayang.
     Wayang tu kan gelap. Lepas tu kau nak keluar dua orang je dengan awek kau. Mana boleh gitu. 
     Kalau aku bagi pinjam duit tu kat kau, nanti tak pasal-pasal aku dapat sekali saham neraka kau.
     Kenapa aku bagi duit kat bro tadi? Sebab aku tau duit tu akan digunakan untuk program-program
     kerohanian. Semoga keberkatan majlis itu sampai kepada aku. InsyaAllah, boleh la tolong isi saham 
     akhirat aku. 
A : Kau nak cakap aku ni jahat ke sebab keluar dating?
B : Bukan gitu. Aku cuma nak bagi kau nampak beza kedekut dan pemurah pada tempatnya tu. Kalau kau 
      rasa kau jahat, berubah la jadi baik.
A : Yela..yela..nanti aku berubah la.
B : Aku doakan kau berubah. :)

RENUNGAN BERSAMA.
Nak jadi kedekut boleh, tapi biar pada tempatnya. Jadilah kedekut pada perkara-perkara maksiat. Nak jadi pemurah boleh, tapi biar pada tempatnya.Jangan sampai jadi terlebih pemurah. Habis semua surat khabar, ada muka dia tengah sampaikan replika cek kat anak-anak yatim. It's not good. Segalanya terletak di tangan anda untuk jadi pemurah atau kedekut.

LETS BECOME A BETTER PERSON!!!

No comments: