Monday 23 April 2012

Kalau Ajal dah Helo2..

Bismillahirrahmanirrahim.

Tengah duk melangut tadi, tetiba teringat zaman kanak-kanak ribena. Teringat satu kisah yang diceritakan oleh seorang Ustazah ni. Cerita dia macam ni..

Adalah seorang raja ni hidup zaman dulu-dulu. Raja ni sangat takut jika nyawanya dicabut. Suatu hari, raja ni macam mendapat berita bahawa ajalnya tak lama lagi. Jadi, disebabkan rasa takut yang hiperbola lagi metafora, raja tersebut mengarahkan kuli-kulinya untuk mendirikan sebuah bilik yang kebal, yang tak ada satu lubang pun yang boleh menybabkan malaikat Izrail masuk ke dalam bilik tersebut.

Setelah bilik kebal tersebut siap, raja tu pun duduk la dalam bilik tu. Nak dijadikan cerita, bilik tu langsung takde lubang angin ke, tingkap ke, ruang-ruang kecil pun takde. Maka apa yang berlaku pada raja tersebut? Raja tersebut akhirnya mati kerana kegagalan mendapatkan udara yang secukupnya untuk bernafas.

Tu la dia jadinya kalau kita cuba nak melawan kekuasaan Allah. Kalau Allah dah kata jadilah, maka jadilah ia walau apa cara sekalipun. Kalau ajal dah helo2, jangan harap la nak suruh call balik. :)


No comments: